Παιδιά με υψηλό δείκτη iq και παιγνιοθεραπεία
Σήμερα όλο και πιο συχνά ακούμε για παιδιά με υψηλό δείκτη νοημοσύνης καθώς και για χαρισματικά παιδιά. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Ο δείκτης νοημοσύνης (IQ), αφορά την αντιληπτική ικανότητα ενός ατόμου και μετριέται από εκπαιδευμένο Ψυχολόγο στην χορήγηση του σταθμισμένου τεστ wisc-iii. Όταν μιλάμε για χαρισματικά παιδιά , αναφερόμαστε σε παιδιά με πολύ υψηλές νοητικές ικανότητες σε μία πληθώρα γνωστικών και επιστημονικών πεδίων. Τα άτομα με σημαντικά υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης από τον μέσο όρο είναι πιο ικανά σε διάφορες νοητικές διεργασίες, όπως στην ανάλυση , στην σύνθεση , στην αναγνώριση , στην αναγωγή αλλά και στην ταχύτητα και πολυπλοκότητα όσο αναφορά το πλήθος των διεργασιών που μπορεί να συνδυάσει ο νους. Έτσι, διαχειρίζονται εντελώς διαφορετικά τα διάφορα ερεθίσματα, παρουσιάζοντας συχνά έναν αντισυμβατικό αλλά πολύ αποδοτικό τρόπο σκέψης. Όλα καλά μέχρι εδώ. Τι συμβαίνει όμως με τις κοινωνικές τους σχέσεις και τον συναισθηματικό τους κόσμο;
Οι τελευταίες έρευνες στον τομέα της ψυχολογίας, δείχνουν ότι τα άτομα τα οποία έχουν μεγαλύτερο άγχος από ότι το συνηθισμένο, είναι καλύτερα στο να αντιλαμβάνονται πιο γρήγορα απειλές και κινδύνους καθώς και στο να μπορούν να εξετάσουν το παρελθόν και το μέλλον με ακρίβεια και να προετοιμάζονται για μελλοντικές δυσκολίες . Επίσης, στις διαπροσωπικές σχέσεις , μπορούν πιο εύκολα να καταλάβουν πότε ο άλλος λέει ψέματα . Φαίνεται λοιπόν ότι το γενικευμένο άγχος έχει θετική σχέση με τον υψηλό δείκτη νοημοσύνης. Ακόμη, σε μία νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πανεπιστήμιο McEwan, σε 100 φοιτητές, διαπιστώθηκε ότι τα άτομα που αυτό-προσδιορίζονταν ως άτομα που ανησυχούν περισσότερο από ότι ο μέσος όρος, για πολλών ειδών πράγματα, σημείωσαν υψηλότερες επιδόσεις σε τεστ λεκτικής νοημοσύνης . Όπως προέκυψε λοιπόν από τα τεστ , η λεκτική νοημοσύνη δείχνει να έχει θετική συσχέτιση με την τάση του ατόμου στο άγχος και την ανησυχία.
Σε άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Psychology τον Μάρτιο του 2016, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα με υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης , είχαν την τάση να περνούν λιγότερο χρόνο με τους φίλους τους και να είναι πιο μοναχικά , αντλώντας μεγαλύτερη ικανοποίηση περνώντας χρόνο μόνοι. Σύμφωνα με την Carol Graham από Brookings Institution , τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι τα άτομα με υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης τα οποία τον αξιοποιούν, είναι λιγότερο πιθανό να «ξοδεύουν» τον χρόνο τους σε κοινωνικές επαφές καθώς επικεντρώνονται σε άλλους μακροπρόθεσμους στόχους , ώστε να εξελιχθούν και να εξελίξουν τις ικανότητές τους και να είναι περισσότερο δημιουργικοί. Όμως υπάρχει και η παράμετρος ότι τα άτομα με υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης, συχνά δυσκολεύονται στις κοινωνικές σχέσεις καθώς νιώθουν ότι οι άλλοι δεν μπορούν να τους καταλάβουν ή τα ενδιαφέροντά τους για αυτούς είναι «βαρετά».Όπως αναφέρει ο Peter Rodgers , ο οποίος έχει ένα από τα πιο υψηλά IQ στον κόσμο «οι ιδιοφυείς είναι τα πιο μοναχικά πλάσματα στον κόσμο , γιατί σχεδόν κανείς δεν μπορεί να τα καταλάβει. Δεν κατανοούνται απόλυτα , έτσι συνήθως ζουν μόνοι τους». Επίσης, ο ιδρυτής του Facebook, Mark Zuckerberg, δήλωσε στην εφημερίδα New York Times, «είμαι ντροπαλός και εσωστρεφής και προτιμώ να κάνω παρέα μόνο με «όμοιους» μου».
Στην Παιγνιοθεραπεία , ένα παιδί με υψηλό δείκτη νοημοσύνης, αποκτά έναν «σύμμαχο» , τον θεραπευτή, που το κατανοεί και το αποδέχεται άνευ όρων. Η «διαφορετικότητά του» βιώνεται ως θετικό στοιχείο και ενισχύεται η εξέλιξη τουδυναμικού του. Εάν δυσκολεύεται στις κοινωνικές σχέσεις , διευκολύνεται στην καλύτερη κατανόηση αυτών και στην εξεύρεση λειτουργικών τρόπων συνύπαρξης και συσχέτισης με τους άλλους. Επίσης , ωφελείται στην έκφραση και καλύτερη διαχείριση των συναισθημάτων του, ώστε να μειωθεί το άγχος και η έντονη ανησυχία, εφόσον υπάρχουν.