ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Τι είναι η Εργοθεραπεία;

εργοθεραπείαΗ εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη η οποία μέσω του παιχνιδιού και στοχοκατευθυνόμενων δραστηριοτήτων ενισχύει τις δεξιότητες του παιδιού με στόχο την αύξηση της λειτουργικότητας στις δραστηριότητες καθημερινής διαβίωσης.

Πως βοηθάει η Εργοθεραπεία ένα παιδί με ΔΕΠΥ

Η ΔΕΠΥ χαρακτηρίζεται κυρίως από δυσκολία στη συγκέντρωση, αυξημένη κινητικότητα και παρορμητικότητα. Ο εργοθεραπευτής μέσα από κατάλληλες δομημένες δραστηριότητες βοηθάει το παιδί να παραμείνει συγκεντρωμένο σε μια δραστηριότητα. Βοηθάει στον έλεγχο της παρορμητικότητας και της κίνησης με σκοπό το παιδί να ανταποκρίνεται κατάλληλα σε διάφορες καθημερινές συνθήκες.

Πως βοηθάει η Εργοθεραπεία ένα παιδί με δυσγραφία

Η γραφή είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που απαιτεί πολλές δεξιότητες. Η δυσγραφία είναι μια διαταραχή που φανερώνεται με δυσκολίες κατά την γραφή. Το παιδί κάνει ανομοιόμορφα γράμματα, με λάθος κατεύθυνση, δεν τηρεί τις αποστάσεις ανάμεσα στις λέξεις, δυσκολεύεται να γράψει πάνω στη γραμμή, συχνά μέσα σε μια πρόταση συνυπάρχουν κεφαλαία και μικρά γράμματα με αποτέλεσμα το γραπτό του να είναι δυσανάγνωστο. Αυτό έχει επίπτωση και στη σχολική επίδοση του παιδιού. Ο εργοθεραπευτής με κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα μέσω παιχνιδιού βοηθάει το παιδί να αναπτύξει τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να βελτιωθεί η γραφή του.

Εργοθεραπεία και Αυτισμός

Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή όπου εκδηλώνεται μετά τα 2 πρώτα χρόνια ζωής. Τα άτομα με αυτισμό μπορεί να έχουν δυσκολίες στους τομείς αυτοφροντίδας, αισθητηριακής επεξεργασίας, αισθητηριακής ρύθμισης (sensory modulation) αυτορρύθμισης (self-regulation), πράξεις κινητικής μίμησης, λειτουργικού παιχνιδιού, κοινωνικής συμμετοχής, συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία και απόδοσης στην εργασία.

Ο εργοθεραπευτής μπορεί να χρησιμοποιήσει μια ποικιλία τεχνικών, που αφορούν το άτομο, τη δραστηριότητα ή το περιβάλλον. Η παρέμβαση συνήθως περιλαμβάνει τους τομείς της προσοχής, της συμπεριφοράς, τον κοινωνικών δεξιοτήτων, της αισθητηριακής επεξεργασίας της κινητικότητας, του παιχνιδιού και της αυτοφροντίδας. Υπάρχουν διάφορα εργοθεραπευτικά πλαίσια αναφοράς που χρησιμοποιούνται στον αυτισμό, με πιο γνωστό αυτό της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (Sensory Integration) (Case Smith & Miller, 1999, Walting, Deitz, Κάννη & McLaughlin, 1999).

Οι δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία μπορεί να εξηγούν κάποιες συμπεριφορές τον ατόμων με αυτισμό, όπως τις αρνητικές αντιδράσεις σε δυνατούς ήχους, στο άγγιγμα, στην υφή κάποιον ρούχων ή φαγητών, στο λούσιμο τον μαλλιών, στο πλύσιμο, στο κούρεμα κλπ. Αυτές οι δυσκολίες μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα τους να δημιουργούν κοινωνικές σχέσεις, να λειτουργούν στα καθημερινά περιβάλλοντα (π.x. τάξη, παιδική χαρά) και να μαθαίνουν κοινωνικούς κανόνες.

Οι εργοθεραπευτές που έχουν λάβει εξειδικευμένη εκπαίδευση στη θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης, μπορούν να παρέχουν άμεση παρέμβαση αισθητηριακής ολοκλήρωσης σε άτομα με αυτισμό. Ακόμη μπορούν να παρέχουν συμβουλευτική στους γονείς και τους δασκάλους για το ρόλο της αισθητηριακής επεξεργασίας και τους τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί με προσαρμογές που θα κάνουν στο σπίτι και στο σχολείο.

Η εργοθεραπεία έχει ως γενικό στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής του ατόμου με αυτισμό. Μέσα από την παρέμβαση σε διαφορετικά περιβάλλοντα, με ποικίλες μεθόδους και σε συνεργασία με τους γονείς, τους δασκάλους και άλλους επαγγελματίες υγείας, μπορεί να βοηθήσει το άτομο με αυτισμό να κατακτήσει τη μεγαλύτερη δυνατή ανεξαρτησία.

Πότε ένα παιδί χρειάζεται να επισκεφτεί Εργοθεραπευτή

Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, εάν το παιδί σας παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, θα πρέπει να ζητήσετε μια εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

– Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του

– Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί

– Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο (μοιάζει αδύναμο)

– Είναι αδέξιο – Πέφτει εύκολα κάτω

– Τρακάρει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα

– Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά την θέση του σώματός του στον χώρο (χτυπάει εύκολα)

– Σπάει συχνά τα παιχνίδια του

– Δεν του αρέσει να χοροπηδάει, να κάνει κούνια

– Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε γραμμές, να κάνει παζλ, να κόψει με το ψαλίδι στο Νηπιαγωγείο

– Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας

– Η ομιλία του είναι δυσνόητη, δεν αρθρώνει σωστά

– Είναι πολύ υπερκινητικό, δεν μπορεί να ησυχάσει

– Είναι πολύ παθητικό, πάρα πολύ ήσυχο και αποτραβηγμένο

– Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών

– Δεν του αρέσει να το παίρνουν αγκαλιά

– Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις , θορύβους ή αγγίγματα

– Αποφεύγει την παιδική χαρά

– Έχει δυσκολίες στον ύπνο

– Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές

– Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη

– Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα

– Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των γραμμάτων και λέξεων όταν γράφει

– Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός

– Κουράζεται εύκολα κατά την σχολική του εργασία

– Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες

– Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση

– Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας, προτιμά να παίζει με μεγαλύτερα ή μικρότερα παιδιά