Καλοκαιρινές συμβουλές για παιδιά σε πρόγραμμα λογοθεραπείας

Οι θερινές διακοπές είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τα παιδιά να ξεκουραστούν, να παίξουν και να περάσουν ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια. Παράλληλα, είναι σημαντικό να διατηρηθεί η επαφή με τους στόχους της λογοθεραπείας, με ευχάριστο τρόπο. Ακολουθούν κάποιες δραστηριότητες ώστε να ενταχθούν στόχοι λογοθεραπείας στην καθημερινότητα των διακοπών ! Αρκούν πέντε λεπτά την ημέρα!

α) Παιδιά σε πρόγραμμα άρθρωσης.

Στην περίπτωση που το παιδί κάνει πρόγραμμα άρθρωσης , φροντίζουμε να εντάξουμε πέντε λεπτά εξάσκησης γλωσσοκινητικών ασκήσεων , κατά τις πρωινές ώρες ώστε να είναι ξεκούραστο . Συνδυάζουμε την εξάσκηση με ζωγραφική ή με συμβολικό παιχνίδι ώστε να αυξήσουμε το κίνητρο του παιδιού. Βάζουμε χρονομέτρηση ώστε το παιδί να γνωρίζει ότι αυτή η εξάσκηση έχει αρχή μέση και τέλος. Επιβραβεύουμε τις σωστές επαναλήψεις ή την αυθόρμητη σωστή εκφορά, !

Στόχος: Βελτίωση της καθαρότητας της ομιλίας και σωστή εκφορά ήχων.

Καλοκαιρινές δραστηριότητες:
1. Παιχνίδι με γκριμάτσες στον καθρέφτη : Ενισχύει την παρατήρηση της κίνησης των χειλιών και της γλώσσας.
2. “Κυνήγι λέξεων” : Λέξεις με τον ήχο-στόχο από το περιβάλλον (π.χ. άμμος, κουβαδάκι).
3. Ηχηρό παιχνίδι μίμησης: Ζώα ή αντικείμενα που ξεκινούν από τον ήχο που δουλεύουμε.
4. Ένταξη του φωνήματος σε μικρές προτάσεις από την καθημερινότητα των διακοπών π.χ. Μάζεψα βότσαλα , έβαλα άμμο στον κουβά

Tip: Γινόμαστε το σωστό μοντέλο με φυσικότητα, χωρίς έντονη διόρθωση.

β) Παιδιά σε πρόγραμμα ανάπτυξης λεξιλογίου

Στόχος: Εμπλουτισμός λεξιλογίου (ενεργητικό και παθητικό).

Καλοκαιρινές δραστηριότητες:
1. “Λέξη της ημέρας”: Δίνουμε δύο λεπτά για να μοιραστούμε εμπειρίες της ημέρας και να ανακαλέσουμε κάτι που εντυπωσίασε το παιδί . Λέμε τη λέξη, την περιγράφουμε , τη χρησιμοποιούμε σε πρόταση με βάση την εμπειρία του παιδιού , στο τέλος τη ζωγραφίζουμε .
2. Παρατηρούμε & περιγράφουμε: Τι βλέπουμε γύρω μας, τι ακούμε, τι μυρίζουμε; Καθώς βρισκόμαστε σε ένα μέρος λέμε δυνατά τι βλέπουμε , δίνουμε πληροφορίες σε μικρές προτάσεις με ήρεμη φωνή ώστε να γίνουν κατανοητές από το παιδί.
3. Διαβάζουμε μαζί: Επιλέγουμε βιβλία που έχουν εικόνες και σχετίζονται με το καλοκαίρι . Συζητάμε γύρω από τις εικόνες, τις ιστορίες και τους χαρακτήρες.
4. Παιχνίδι κατηγοριών: Π.χ. πες 5 φρούτα, ρούχα ή ζώα που βλέπεις στις διακοπές.
5. Αντικείμενα καθημερινότητας: Ονομάζουμε και περιγράφουμε πράγματα στο σπίτι ή στο ξενοδοχείο.

γ) Παιδιά σε πρόγραμμα οργάνωσης λόγου / περιγραφής

Στόχος: Ανάπτυξη προφορικού λόγου με συνοχή, αρχή–μέση–τέλος, και λεπτομέρειες.

Καλοκαιρινές δραστηριότητες:
1. “Ας πούμε μου τι έγινε σήμερα”: Περιγράφουμε πρώτα εμείς με χρονική σειρά γεγονότων, έπειτα το παιδί .
2. Δημιουργία ιστορίας: Από εικόνες ή αντικείμενα με αρχή, πρόβλημα, λύση.
3. Βιντεοσκόπηση & αναδιήγηση: Αφού τραβήξουμε ένα βίντεο κατά τη διάρκεια της ημέρας, ( π.χ. παραλία, στην ταβέρνα, επίσκεψη σε αρχαιολογικό χώρο ) , σε κάποια στιγμή που το παιδί είναι ξεκούραστο , το δείχνουμε και λέμε τι κάναμε , έπειτα ζητάμε από το παιδί να κάνει επαναδιήγηση.
4. Παιχνίδι περιγραφής: Π.χ. μάντεψε τι είναι από τα χαρακτηριστικά που δίνω.
5. Συναισθηματικό λεξιλόγιο: Περιγραφή συναισθημάτων μέσα από εμπειρίες της ημέρας .

Tip: Δίνουμε στο παιδί χρόνο να μιλήσει – χωρίς βιασύνη ή διακοπές.

Γενική συμβουλή: Η συνέπεια είναι σημαντική, αλλά η ποιότητα της καθημερινής αλληλεπίδρασης είναι το κλειδί. Μέσα από παιχνίδι, φαντασία και διάλογο, η λογοθεραπεία συνεχίζεται διακριτικά και αποτελεσματικά – ακόμα και στις διακοπές!