Εργοθεραπεία:Πως μπορεί να βοηθήσει;
Η εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη υγείας που επικεντρώνεται στο να βοηθά τα άτομα να αναπτύξουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να συμμετέχουν πλήρως στις καθημερινές τους δραστηριότητες. Στα παιδιά, ο στόχος της εργοθεραπείας είναι να υποστηρίξει την ανάπτυξη, την ανεξαρτησία και την αυτοπεποίθηση ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του σχολείου, του παιχνιδιού και της καθημερινής ζωής. Στο πλαίσιο του σχολείου και της οικογένειας, ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τις ανάγκες του παιδιού και σχεδιάζει εξατομικευμένες παρεμβάσεις που βελτιώνουν τόσο τις δεξιότητες όσο και τη λειτουργικότητα.
Για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, η εργοθεραπεία συμβάλλει στην ανάπτυξη στρατηγικών που μειώνουν το άγχος και διευκολύνουν την πρόσβαση στη μάθηση. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τρόπους καλύτερης οργάνωσης, βελτίωση της συγκέντρωσης και τεχνικές για την αποτελεσματικότερη χρήση των σχολικών εργαλείων, όπως βιβλία και τετράδια. Έτσι, ο μαθητής αποκτά πρακτικές δεξιότητες που τον βοηθούν να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της τάξης και να βελτιώσει την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Στα παιδιά με ΔΕΠΥ, η εργοθεραπεία εστιάζει στη ρύθμιση της παρορμητικότητας, στη διαχείριση της προσοχής και στη βελτίωση της αυτορρύθμισης. Μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες, το παιδί μαθαίνει να οργανώνει τον χρόνο του, να ολοκληρώνει εργασίες βήμα προς βήμα και να μειώνει τη διάσπαση προσοχής. Παράλληλα, οι εργοθεραπευτές συνεργάζονται με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ώστε να δομηθούν ρουτίνες που ενισχύουν την καθημερινή σταθερότητα.
Για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, η εργοθεραπεία είναι ένας από τους βασικούς τομείς υποστήριξης. Μέσα από την εργοθεραπευτική παρέμβαση, τα παιδιά μαθαίνουν δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης, ενισχύουν την κατανόηση των κοινωνικών κανόνων και αναπτύσσουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης. Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν μεθόδους που βασίζονται στη δομημένη εκπαίδευση και στις αισθητηριακές παρεμβάσεις, βοηθώντας το παιδί να διαχειρίζεται καλύτερα τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος και να συμμετέχει πιο ενεργά στη σχολική και οικογενειακή ζωή.
Οι γραφοκινητικές δυσκολίες αποτελούν μια από τις πιο συχνές αιτίες παραπομπής σε εργοθεραπεία. Το παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να κρατήσει σωστά το μολύβι, να γράφει με πίεση ή να κουράζεται γρήγορα. Ο εργοθεραπευτής δουλεύει με δραστηριότητες που ενισχύουν τη λεπτή κινητικότητα, την οπτικοκινητική συντονισμένη δράση και τη σωστή στάση σώματος. Μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις, η γραφή γίνεται σταδιακά πιο λειτουργική και το παιδί αποκτά μεγαλύτερη ευχέρεια στη χρήση του γραπτού λόγου.
Η παρορμητικότητα είναι μια πρόκληση που συναντάται τόσο σε παιδιά με ΔΕΠΥ όσο και σε άλλα αναπτυξιακά προφίλ. Η εργοθεραπεία βοηθά το παιδί να μάθει να αναγνωρίζει τα ερεθίσματα που το οδηγούν σε βιαστικές αντιδράσεις και να αναπτύσσει στρατηγικές αυτοελέγχου. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω παιχνιδιών που απαιτούν αναμονή, ασκήσεων που καλλιεργούν τη σταδιακή λήψη αποφάσεων και ρουτινών που δίνουν στο παιδί σαφή όρια και προβλεψιμότητα.
Ένα σημαντικό κομμάτι της εργοθεραπείας είναι οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής. Αυτές περιλαμβάνουν βασικές δεξιότητες όπως το ντύσιμο, η σίτιση, η οργάνωση της σχολικής τσάντας ή η χρήση των μέσων μεταφοράς. Ο εργοθεραπευτής βοηθά το παιδί να εξασκηθεί σε πραγματικές καταστάσεις, προσφέροντας πρακτική υποστήριξη ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη ανεξαρτησία. Αυτή η προσέγγιση ενισχύει όχι μόνο τη λειτουργικότητα αλλά και την αυτοπεποίθηση, καθώς το παιδί νιώθει ότι μπορεί να τα καταφέρει μόνο του.
Η εργοθεραπεία, λοιπόν, δεν περιορίζεται σε ασκήσεις μέσα στο γραφείο. Είναι μια ολοκληρωμένη διαδικασία που συνδέεται με την καθημερινότητα του παιδιού στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινωνία. Μέσα από πρακτικές και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, συμβάλλει στο να γίνουν τα παιδιά πιο ανεξάρτητα, λειτουργικά και ικανά να συμμετέχουν ισότιμα στη ζωή γύρω τους.
Αλεξάνδρα Γεωργουλή
Λογοπεδικός -Ειδική Παιδαγωγός
Υπεύθυνη Διεπιστημονικής ομάδας Let’sSpeak!