Γιατί τα Θεραπευτικά Δεν Σταματούν με τη Λήξη της Σχολικής Χρονιάς

Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς, πολλά παιδιά βιώνουν μια αναμενόμενη ανακούφιση, όπως και οι γονείς τους. Ταυτόχρονα, δημιουργείται η αίσθηση ότι και οι υπόλοιπες υποχρεώσεις —όπως οι θεραπευτικές παρεμβάσεις— μπορούν να «παγώσουν» έως το φθινόπωρο. Ωστόσο, η διακοπή της συνέχειας στις παρεμβάσεις (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ψυχοθεραπεία) μπορεί να επηρεάσει την πρόοδο, ιδιαίτερα σε παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες ή μαθησιακές ανάγκες.

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία των τελευταίων ετών, η θεραπευτική συνέπεια συνδέεται άμεσα με την εδραίωση δεξιοτήτων και την αποφυγή της παλινδρόμησης. Έρευνα των Justice et al. (2020) έδειξε ότι σε παιδιά με γλωσσικές διαταραχές, οι μεγάλες διακοπές από τη θεραπεία οδήγησαν σε μείωση της γενίκευσης των δεξιοτήτων στον αυθόρμητο λόγο.

Η θεραπεία, ειδικά σε παιδιά, δεν είναι μια αυτόνομη εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά ένα συνεχές αναπτυξιακής υποστήριξης. Οι δεξιότητες που καλλιεργούνται —όπως η άρθρωση, η φωνολογική επίγνωση, η αισθητηριακή ολοκλήρωση ή οι κοινωνικές δεξιότητες— χρειάζονται επανάληψη, εμπλουτισμό και διαρκή εφαρμογή σε διαφορετικά πλαίσια. Η έλλειψη συνέχειας συχνά δυσκολεύει την εδραίωση της μάθησης, σύμφωνα με τους Paul & Norbury (2012).

Αυτό δεν σημαίνει ότι το καλοκαίρι πρέπει να παραμένει γεμάτο με υποχρεώσεις. Η θεραπεία μπορεί να επανασχεδιαστεί, ώστε να είναι πιο βιωματική, χαλαρή και συνδεδεμένη με το φυσικό παιχνίδι και τις εμπειρίες των διακοπών. Το καλοκαίρι είναι εξαιρετική ευκαιρία για γενίκευση των δεξιοτήτων: σε παραλίες, εκδρομές, οικογενειακές αλληλεπιδράσεις.
Ο θεραπευτής μπορεί να προτείνει ένα «θερινό πλάνο» ελαφρύτερης μορφής: με εστιασμένες ασκήσεις και υλικό για γονείς. Σύμφωνα με τον Tomblin et al. (2019), θερινές παρεμβάσεις με στόχο διατήρησης δεξιοτήτων είναι αποτελεσματικές και ευεργετικές για την αυτοεκτίμηση του παιδιού.

Για το παιδί, η συνέχιση της θεραπείας δεν είναι μια επιβάρυνση όταν εντάσσεται αρμονικά στο κλίμα του καλοκαιριού. Είναι μια υπενθύμιση ότι η μάθηση και η ανάπτυξη δεν σταματούν με το σχολικό κουδούνι, αλλά συνεχίζονται μέσα από χαρά, επανάληψη και φροντίδα.

Βιβλιογραφία / Έρευνα:
• Justice, L. M., Logan, J. A. R., Jiang, H., & Schmitt, M. B. (2020). The impact of summer service interruptions on language therapy outcomes. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 63(4), 1151–1163.
• Paul, R., & Norbury, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating (4th ed.).
• Tomblin, J. B., Zhang, X., & Weiss, A. (2019). Intervention intensity and service delivery in children with developmental language disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 50(3), 439–455.